Menopauza – prelazno doba a ne bolest

Menopauza je doba koje signalizira prestanak sposobnosti žene da začne i iznese trudnoću. Ono se prirodno dešava uglavnom oko 50 godine života, za neke žene nekoliko godina ranije ili kasnije.

Ovaj prirodni proces bioloških, a i duhovnih promena, kada bi trebalo da se okrećemo od “Holivuda prema Himalajima”, za neke žene predstavlja period patnje u fizičkom i emotivnom smislu. Gubitak mesečnog ciklusa i njegove propratne pojave nekim ženama padaju teško ne samo zbog telesnih simptoma već i jer se osećaju manje ženstveno, poželjno i korisno.

U dobu u kojem živimo, gde se prednost daje izgledu i spoljašnjosti , a ne iskustvu i zrelosti, gde se potencira večita mladost i opsednutost licu bez bora, ženama u srednjem dobu nije lako, jer se osećaju marginalizovano. Mudra, zrela žena iz narodnih priča i legendi ustupila je mesto “Barbiki”.

Ovaj sociološki fenomen neprihvatanja i straha od starosti, sigurno doprinosi da se na menopauzu u poslednjim godinama gleda kao na bolest koju treba tretirati hormonima i lekovima.

Treba naglasiti da je menopauza prirodan, normalan proces, a ne patologija i da je moguće proći kroz ovaj period bez propratnih tegoba uz pomoć prirodnih, preventivnih metoda , korekcija u ishrani i načinu života, koja podrazumeva i fizičku aktivnost. Ove korekcije treba primeniti još u premenopauzalnom dobu, da bi žene menopauzu dočekale spremne i zdrave.

Kada nastupi menopauza, žene najčešće pate od sledecih simptoma:

  1. Neredovan ciklus i premene u ciklusu
  2. Navale vrućine “valunzi”
  3. Promene u raspoloženju, razdražljivost, anksioznost, depresija
  4. Gubitak libida
  5. Povećanje telesne težine, gojaznost

Ove neprijatne promene i simptomi se svakako mogu ublažiti i preduprediti.

Najbolji pristup bi bio korekcijama u ishrani i fizičkoj aktivnosti.

Poznato je da žene Istoka, u Japanu ,neuporedivo manje pate od menopauzalnih tegoba i prateće osteoporoze. Zahvaljujuci njihovom načinu ishrane koja obiluje ribom, povrćem, algama i fermentiranim sojinim proizvodima,  menopauza je doba kroz koje žene istoka lakše prolaze od žena zapadne Evrope i Amerike.

Menopauzalni simptomi  velikim delom su povezani sa toksičnošću jetre.

Ishrana bogata belim brašnom, mlečnim proizvodima, crvenim mesom i mesnim prerađevinama, šećerom, kafeinom, alkoholom, opterećuje jetru i povećava toksičnost u organizmu što doprinosi i pojačanim simptomima menopauze.

S toga je veoma važno korigovati ishranu i iz nje izbaciti ili smanjiti konzumiranje ovih namirnica, a uvrstiti više svežeg, sirovog, povrća i voća, ribe, koštunjave plodove i maslinovo i laneno ulje.

Zeleno lisnato povrce najbolji je čistač jetre, a takođe i najbolji izvor kalcijuma koji se apsorbije u organizmu, za razliku od mleka kod koga je zbog pasterizacije i prisustva fosfora ( s kojim se kalcijum takmiči ) smanjena mogućnost apsorpcije kalcijuma. Zato se u Americi žene susreću sa paradoksom: i ako one konzumiraju najviše mleka na svetu kod njih je i najveća incidenca osteoporoze na svetu. To je s toga što se one oslanjaju na mleko kao glavni izvor kalcijuma.

Fermentirani mlečni proizvodi kao sto su jogurt, kiselo mleko i kefir, imaju veću biološku iskoristljivost kalcijuma, pa ih zato favorizijte u odnosu na kravlje mleko.

Osim zelenog lisnatog povrća, kalcijum se nalazi i u sardinama, bademima, susamu…

Laneno ulje ( omega 3 ) i seme, tradicionalno je korišćeno za ublažavanje i prevenciju menopauzalnih tegoba, a nove studije otkrivaju i ulogu u prevenciji raka dojke.

Optimalan nivo Vit D u krvi, veoma je važan u menopauzi. Naravno, prednost se daje sunčanju, a kad to nije moguće saplementima Vit D3.

Zeleni čaj i njegovi polifenoli pomažu kod smanjenja rizika srčanih problema i u prevenciji raka dojke.

Magnezijum, prirodni tonik za nervni sistem, i pilula za spavanje, mineral koji sprečava konstrikcije krvnih sudova. Drži kalcijum u rastvorenom obliku u krvi i sprečava stvaranje peska, kamenčića i naslaga na arterijama ( zeleno lisnato povrće, koštunjavi plodovi, kakao ).

Fizička aktivnost jedan je od najboljih lekova za menopauzalne simptome. Ona doprinosi ugradnji i apsorpciji kalcijuma u kosti, izbacije “loš” estrogen i holesterol, oslobadja endorfine, supstance koje su prirodni antidepresanti i koji podižu raspoloženje. Ono oslobađa, znojenjem i pojačanom cirkulacijom, toksine iz organizma, a unosi kiseonik i čini organizam alkalnim, što je preduslov zdravlja i normalne fiziologije. Vežbanje održava normalnu težinu, ubrzava metabolizam, a i doprinosi samopouzdanju kod žene jer je vraća u formu.

Ako niste ludi za džogingom i fitnesom, odaberite neku od zabavnijih “seksi” varijanti vežbanja kao sto su Zumba, Salsa i Kick Box, gde cete se i oznojiti i zabaviti.

Homeopatski pristup tretiranja menopauze svodi se na individualno odabiranje homeopatske terapije, drugačije  za svaku ženu, na osnovu sveukupnih mentalnih, emotivnih i fizičkih karakteristika i simptoma koje žena prezentira doktoru homeopatu. Uloga homeopatskog leka je da vrati organizam u stanje balansa na svim nivoima, na prirodan, suptilan način, stimulišući organizam da  sam povrati stanje psihofizičke ravnoteže.

Piše: Dr Snežana Tomić
Izvor: www.medicalcg.me

X